Dag 21: 28 november 2007: Naar en Puerto Viejo de Talamanca
Kwart voor 7 zaten we aan het ontbijt. En om 7.30 uur zaten we weer terug op de boot naar Moin. Natuurlijk niet voordat we nog even langs het bakkertje zijn gegaan om nog wat bananencake te scoren. Heurluuk!

Het was inmiddels droog. Tijdens de bootreis terug hebben we weer prachtige dingen gezien. Brulapen, reigers, vogels, een schildpad, pelikanen, een luiaard en vooral veel krokodillen! Wat een beesten zijn dat zeg! We hebben er meerdere zien liggen. Eentje heel relaxed op een boomstam, mooi gezicht. Bij eentje kwamen we wel erg dichtbij. Dat was echt een enorme joekel en lag op een strandje en de boot kwam steeds dichterbij. Dat kon hij begrijpelijkerwijst niet waarderen. Dus op een gegeven moment liet hij een luid gesis horen en rende hij het water in om vervolgens snel weg te zwemmen. Wat een machtig dier! Het was wederom een mooie tocht.

In Moin stond de schoolbus al op ons te wachten. Jaja, een echte schoolbus. Ons tweede ritje in de schoolbus. We hebben onze tassen gepakt, een kop koffie gedronken en vervolgens op weg gegaan naar Puerto Viejo. Onze laatste bestemming. Een dorp aan de Caribische kust. De laatste dagen dus een beetje rustig aan doen en hopelijk genieten van het strand en de onderwaterwereld bij het snorkelen.

Helaas begon het onderweg weer te regenen. Wat balen zeg! Je hoopt de laatste dagen toch wel op een beetje zon! Rond 12.30 uur kwamen we aan bij het hotel. Het zag er allemaal erg leuk uit. Er stond een pooltafel en twee tafeltennistafels. Verder was het park om het hotel erg mooi aangelegd. En Ronald en ik hadden weer geluk! Wij kregen een aparte bungalow! Er was tegen Rixt gezegd dat alle kamers hetzelfde waren, maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Nou ja, de kamers waren op zich wel hetzelfde maar deze stond vrij van de anderen.

Om ongeveer 13.30 uur zijn we naar het dorpje gelopen. Dat was ongeveer 20 minuten lopen. Gelukkig was het inmiddels droog. Wel bewolkt, maar droog. In het dorp hebben we geïnformeerd over de mogelijkheden om te gaan snorkelen. De snorkeltours waren echter helaas afgelast omdat het te slecht weer was en de zee te onrustig. Ze kon dus wel gaan snorkelen, maar dan zou je eigenlijk niets zien. Zonde dus. Daar baalden we toch wel behoorlijk van! Helaas, pindakaas.

We hebben vervolgens nog even in het dorpje rondgeslenterd en met moeite fietsen gehuurd. Daarna zijn we langs het strand gaan fietsen, maar wat een weg! De weg zat vol met kuilen en gaten! Je kon beter de stukken asfalt tellen dan de gaten. Het was dus aardig zigzaggen. Onderweg hebben we gegeten in een of ander surferparadijs hotel. Er liepen allemaal van die surfdudes rond. Ach, best een leuk uitzicht hoor, maar wel allemaal van die patsers. Het eten was er overigens heerlijk. Ik heb daar een heerlijke salade gegeten. Daarna zijn we naar het strand gegaan en toen begrepen we het surfdude hotel ook. Wat een megagolven! Puerto Viejo schijnt ook in de surferwereld bekend te staan om de bijzondere saltogolven. Geen flauw idee wat voor golven het zijn, maar als we ze hebben gezien, zijn ze in ieder geval erg hoog. Er hingen dan ook rode vlaggen, verboden te zwemmen dus. We hebben wel even pootje gebaad, maar toen voelden we al een sterke onderstroom.

Helaas begon het ook weer te regenen. We zijn toen teruggefietst naar het dorp en hebben daar rondgekeken in wat winkeltjes rondgekeken. Daar hebben we ook een erg leuke giftshop gevonden, waar we een aantal souvenirs hebben gekocht. Leuke dingen die we nog niet ergens anders hadden gezien. Het leek er dus toch op dat we nog zouden slagen voor souvenirs. Hierna zijn we weer terug gegaan naar ons hotel.

Om 18.30 uur zijn we gaan eten in het restaurant bij het hotel. Hier hebben we heerlijk gekletst met nog een paar reisgenoten. Zo leer je elkaar op het einde van de vakantie toch nog een stuk beter kennen. Na het eten hebben we een paar partijtjes getafeltennist en gepoolt. Dit was ook weer erg gezellig! Wederom zo gezellig dat al het personeel al was vertrokken, terwijl het niet eens zo heel erg laat was. Morgen de laatste echte vakantiedag. Helaas. Hopelijk dat het mooi weer zou zijn zodat we nog een beetje kunnen genieten van het strand en dergelijke.

Wil je wat meer zien van Puerto Viejo? Schrijfster en columniste Suzan Smit ging voor het programma 3 op reis naar Puerto Viejo.
Klik hier om de desbetreffende aflevering te bekijken. Het begint bij 20 minuut 40.